מי לומד בבני ברוך?

חיים עסק ברפואה אלטרנטיבית באוסטרליה ונהג “ללכת כמעט בכל סוף שבוע שני לאחת מאותן סדנאות רוחניות … עידן חדש, ליתר דיוק, יש כל כך הרבה מהן. … חיפשתי מכל כל, שילמתי אלפי דולרים לתהליכי ריטריט (תהליך רוחני של התמקדות פנימה תוך התנתקות מהסביבה החיצונית) שונים”. חיים הוא אחד מאלה שהיה יותר ממחפש, בעל תפקיד פעיל בתת-התרבות של אלטרנטיבות רוחניות.

הוא עבר ממצב של משתתף בסדנאות ריטריט כלקוח “ללמד בכל הסדנאות האלה.” ג’נט, לאחר שפג קסם הנעורים שלה ממורמוניזם, “החלה לתקשר” שלוש רוחות שונות – אחת נקראה מטטרון, למרות שלא בדיוק הבינה את פשר השם בקבלה, שכאן הוא מציין מלאך חזק – ו-“אנשים באו ושילמו. כן הם שילמו. זה היה מקצוע, עיסוק”, שנמשך עד שהחלה לחפש באינטרנט, ועדיין חיפשה משהו שלא מצאתי בתקשור”. לאחר שהצטרפה לבני ברוך, היא חדלה לחלוטין מהפעילויות הקודמות.

בארה”ב, גינה שמעה על חכמת הקבלה כשהצטרפה לקבוצה שלמדה את תורתו של המיסטיקן האנגלי אליסטר קראולי (1875-1947). היא חיפשה באינטרנט מידע נוסף על חכמת הקבלה והגיעה לבני ברוך. מרסל היה מאוד פעיל בקבוצה בהשראת המנהיג האזוטרי הארמני ג’ורג’ איוונוביץ’ (1866-1949). אף הוא מצא את בני ברוך באמצעות האינטרנט, השתתף במספר פגישות, ובסופו של דבר שכנע עוד שני חברים מקבוצת הגורדייף שלו לעבור אתו יחד לארגונו של לייטמן.

מחקר שוק שהארגון קיבל ב-2010 ממומחי שיווק והארגון חלק עמי, אישש, שמצב שבו אדם חיפש דתות שונות ותשובות רוחניות היה בד”כ נקודת ההתחלה של מסלולים המובילים לבני ברוך. המחקר אפיין את האדם “הטיפוסי” שמחליט להפוך לתלמיד בבני ברוך בעולם דובר האנגלית, תוך הבחנה בין בעלי רקע נוצרי ליהודי. בשני המקרים התלמידים לעתיד החלו לפקפק בשורשים הדתיים שלהם. בעוד שהנוצרים פקפקו בכך שדתם הייתה הדת האמתית היחידה, וחיפשו במקומות אחרים, יהודים היו לא מרוצים מהיהדות שהכירו, אך במובן מסוים רצו להישאר בתוך מסגרת השורשים היהודים שלהם.

בנקודה מסוימת, אותם אנשים שכונו במחר בשם “מחפשים” חוו מספר אלטרנטיבות אופנתיות:
פרקטיקות שכחיות שנוסו הינן בודאיזם, יוגה, רייקי. ספרים שכיחים שנקראו היו רבי מכר לשיפור עצמי של סופרים כמו דון מיגל רואיז (מאסטר ניאו-שאמאני מקסיקני), ד”ר ויין דאייר (סופר לשיפור עצמי אמריקאי ידוע, [1920-2015]), אקהרט טולה, (מורה מטאפיסי גרמני) ועוד, אך ישנם כיוונים רבים בהם הולך כל אדם, כ”א ייחודי. נתיבים “חד-פעמיים” כמו חיפוש באמצעות תיאוריות קונספירציות, על-טבעי, עניין בחיים שלאחר המוות, וכיוונים ייחודיים אחרים.

אמנם, בעוד התלמיד לעתיד היה מעורב בהתנסויות אלו, ממשיך המחקר, “למרות שהיא בסה”כ מצאה שהם מעניינים ושהם סללו לה את הדרך לדברים חדשים, היא עדיין הרגישה שכולם מביאים רק חלקים מהפאזל, מבלי להשלים את התמונה”.

לבסוף, התלמיד נתקל בחכמת הקבלה, בד”כ כשקרא ספרי היכרות פופולארים כמו אלו של הסופר הבריטי זאב בן שמעון הלוי, או ספרי אקדמיה, בד”כ של גרשום שלום. תוצאה מעניינת של מחקר השוק היא שהתלמיד לעתיד של בני ברוך אף חווה התנסות לימוד במכון לקבלה של ברג. שם, במכון לקבלה של ברג, “המחפש” נרתע ממאמצי השיווק האגרסיביים. “היא לא יכלה להאמין שנציגים של רוחניות אמתית תגבה כסף מאנשים הזקוקים לרוחניות. זה נראה לה מנוגד לכל מה שרוחניות מייצגת”.

כשהיא ניסתה את בני-ברוך, לעומת זאת, היא “אהבה את האופן בו בני ברוך הציעו קורסים וחומרים ללא תשלום.” נראה שכאשר לא מוכרים דבר, פועל כדרך הטובה ביותר למכירה.

Close Menu