עניין מגדרי: נשים ולהט"בים

אחד הנושאים השנויים ביותר במחלוקת בנוגע לבני ברוך הוא ההפרדה בין גברים לנשים. כאמור, נשים אינן יושבות באולם הלימוד לשיעור הלילה, אם כי ישנן העוקבות אחריו בטלוויזיה בחדר נפרד במרכז, ואחרות נוהגות בצורה דומה בביתן. במהלך התצפית המשתתפת שלי בפתח תקווה, אכלתי בחדר האוכל המשותף, שם נשים יושבות יחד ליד שולחן ארוך, מופרדות מגברים. אמרו לי שאין תקנה לגבי הנוהג הזה, אבל זה קורה.

רק מרואיינת אחת, ג'נט, הודתה כי בתחילה הייתה לה תגובה שלילית מההפרדה: "הסתכלתי על זה [נשים וגברים שיושבים בנפרד], ואני אמר: 'מה קורה? לא, זה לא הסגנון שלי. … חשבתי, 'זה פרימיטיבי.' [אבל אז], ככל שהזמן עובר, אתה מתחיל להבין את זה." אתה לומד את הקבלה, אומרת ג'נט ואתה מגלה את הסיבה העמוקה יותר להפרדה: "אתה יכול להרגיש שהאנרגיה היא של זכר או נקבה, זה שונה." ג'ודית טענה שההפרדה עוזרת בבניית "קבוצות הומוגניות" ו-"זה אף פעם לא באמת הפריע לי", למרות שזה ממש רחוק מחייה המקצועיים-חילוניים.

 

כשדיברתי עם לייטמן על הנושא הוא הצביע בתחילה על סיבה נוספת, ארצית ומעשית להפרדה:
אין הבדל בין נשים לגברים בלימוד הקבלה וביישום הקבלה. ההבדל היחיד שאנחנו עושים הוא במהלך הלימוד, אך גם לא למתחילים, אלא עבור תלמידים מתקדמים יותר, אנו מפרידים גברים ונשים. למה? כדי למנוע הסחות דעת. ההבדל בין המינים משפיע במיוחד על גברים. נשים פחות מושפעות מכך. כשגברים רואים נשים, קשה להם יותר להתרכז בנושא שאנחנו לומדים.

מעבר למפגשים הליליים והארוחות המשותפות, לעומת זאת, נשים וגברים עובדים יחד מטעם בני ברוך. התלמידה מישראל שמנהלת את כל הפעילות בצפון ודרום אמריקה היא אישה, והיא אינה הדוגמה היחידה לאישה בתפקיד מוביל בבני ברוך, כשתחתיה עובדים גברים.

ישנן נשים שטוענות שהן למעשה נהנות מההפרדה. ניצה, שניהלה סוכנות נסיעות גדולה, וכיום עובדת כמאמנת אישית, אמרה:
זה משהו שאני מאוד אוהבת במקום הזה. להגיד לך את האמת, אני תמיד אומרת לבעלי: אחד הדברים שאני מאוד אוהבת זה ההפרדה. אני אגיד לך למה: באתי מעבודה בעולם גברי, ותמיד ראיתי שזה משפיע, מאוד. גם כשאתה עושה עסקים, כל הקשרים בין גברים לנשים, זה משפיע. זה משפיע בהרבה דרכים. ולפיכך כאן, כשאני רוצה להתרכז בעבודה, אני מאוד רוצה להיות בכוונה, ובשבילי, טוב מאוד להפריד.
דפנה אמרה ש:"אולי אני אפתיע אותך, אבל היחסים בין גברים לנשים בבני ברוך הינם טובים בהרבה ממה שחוויתי בכל מקום אחר, בחברה החילונית," ושאין לבלבל עם מה שהיא תופסת כהפליה אמתית נגד נשים בקבוצות חרדיות.

הבדל חשוב אחד בין בני ברוך לבין קבוצות מקובלים הנטועות במסורת החרדית, הינו היחסים הטובים של בני ברוך עם הקהילה הלהט"בית. שי רוקח הינו פעיל גאה מוכר בתל-אביב ותלמיד בבני ברוך. הוא הפעיל את בר הגייז המיתולוגי אוויטה עד שחוזה השכירות שלו הסתיים ב 2016, והוא ממשיך לעבוד עם "חברות אלכוהול ותרופות כדי להביא את המותגים שלהן לקהילה הגאה". הוא טוען שבבני ברוך, "הלימוד מדבר על כך שבכל אדם יש את החלק הזכרי ואת החלק הנקבי ביחד, ולכן הצורה החיצונית שלך לא משנה". להיות גאה, עבור שי, "זה לא סיפור" בתנועה:
כשדיברתי עם הרב (לייטמן) על כך, הוא אמר לי, "בוא נלך למרכז הגאה. בוא נעשה שם הרצאה. בוא נתקרב לאנשים," והקדשנו ערב מיוחד במרכז הגאווה בתל אביב, בגן מאיר. זה היה ב-2010 או ב 2011, משהו כזה [למעשה ההרצאה הייתה ב 10 באפריל, 2011]. הרב הגיע למרכז, וזה היה מדהים.

אם היה איזשהו ספק לגבי הגישה של בני ברוך כלפי אנשים גאים, "כשהרב לייטמן הגיע למרכז הגאה, היו לנו כל התשובות." אולי נשארו מספר שאלות. ג'אנט, שהינה גרושה, חולקת דירה עם חברה שאף היא תלמידה בבני ברוך: "היא לסבית. אני לא… זה לא מהווה בעיה ביום יום.

זה בעיה בבסיס כפי שאני רואה את זה… אבל מבחינתי זאת שאלה, המינוס והפלוס, הזכר והנקבה. אבל זו לא בעיה. זאת שאלה." אלי אמר לי, שלגבי תלמידים גאים, "כל עוד הם אינם עוברים ניתוח ונראים כמו נשים, הם יכולים לשבת באולם הלימוד [בהרצאות הליליות], זו לא בעייה." שי, מצד שני, טוען ש"הקבלה מחברת את כולם" ושהוא לקח חבר טרנסקסואל לשיעור והוא לא חווה שום בעיה.